Ostatnia część cyklu w tym roku to idealna pora na muzyczne podsumowanie minionych 12 miesięcy. W związku z tym wybrałam albumy, które zrobiły na mnie w tym roku największe wrażenie. Sprawdźcie koniecznie, czy macie podobne zdanie.
Taco Hemingway – „Umowa o dzieło” i „Trójkąt warszawski”
Taco wskoczył na polską scenę muzyczną nieoczekiwanie, robiąc sporo zamieszania. Został doceniony przez środowisko (udostępniło go na Facebook’u kilku znanych raperów) i przez publiczność, która go pokochała. Taco słuchają również ludzie, którzy do tej pory nie mieli styczności z rapem. Bity Rumaka (Maciej Ruszecki) połączone z tekstami, które bardzo wiarygodnie odzwierciedlają polską rzeczywistość dużych miast, robią furorę. Ludzie prześcigają się w sypaniu cytatami z utworów z „Trójkąta” i „Umowy”.
Jak początek miesiąca to Grolsche, koniec miesiąca to Łomżę. Mama pyta czy chcę jakiś przelew, mówię: bardzo proszę „6 zer”
The Dumplings – „Sea you later”
Kariera Kuby Karasia i Justyny Święs rozpoczęła się w programie Łukasza Jakóbiaka, gdy byli jeszcze parą nieśmiałych nastolatków z kilkoma utworami na YouTubie. Dziś mamy już do czynienia z pewnymi siebie muzykami, którzy biorą udział w wielu projektach (np. Justyna zaśpiewała razem z Fiszem na płycie „Mamut”), współpracują z poważną wytwórnią płytową (Warner Music Poland) i udzielają wywiadów szanowanym dziennikarzom. Sukces pierwszej płyty duetu mógł być spowodowany łutem szczęścia. Drugi krążek pokazuje, że mamy do czynienia z dwójką naprawdę zdolnych muzyków. Wcześniej „nie słuchali”, teraz „nie gotują”.
Chcę przyjechać do ciebie, pospacerować w deszczu. Nie potrzebujemy parasola, jedynie swego samolotu. „Nie gotujemy”
Stanisława Celińska – „Atramentowa”
Płyta, którą polecam każdemu, niezależnie, jakiej muzyki słucha na co dzień. Charyzma Stanisławy Celińskiej sprawia, że każde odsłuchanie jej utworów robi na słuchaczach ogromne wrażenie. W związku z ogromnym sukcesem „Atramentowej” zdecydowano się na wydanie rozszerzonej wersji albumu pod nazwą „Atramentowa... Suplement”.
Świat, nade wszystko logiczny chce być, świat, z lat roztropnych pajęczą tka nić. Świat, szuka ciągle najlepszych wskazówek, co podpowiedzą nam trochę jak żyć „Czerń i biel”
Miuosh / Jimek / NOSPR 2015 - „Miuosh / Jimek / NOSPR 2015”
Wydawnictwo zawiera zapis jednego z najgłośniejszych wydarzeń roku. Raper Miuosh, wspólnie z utalentowanym kompozytorem i dyrygentem Radzimirem Dębskim (Jimek) i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia zagrali koncert, jakiego jeszcze w Polsce nie było. Połączyli siły i gatunki muzyczne pozornie do siebie niepasujące (hip-hop i muzykę klasyczną), by stworzyć dzieło, które zapiera dech w piersi.
Nie mamy skrzydeł by latać a mimo tego to nasz cel. Nie chcemy wracać w tyle nie wartych tego miejsc. Wyżej od świata gdzie ciszej jest - życie ma inną treść, łatwiej o sens i sedno. „Nie mamy skrzydeł”
Kortez – „Bumerang”
Melancholijna, spokojna, dojrzała, prawdziwa – te wszystkie określenia opisują płytę 25-letniego wokalisty i pianisty. Kortez stworzył płytę, która pokazuje, że wrażliwość może być kluczem do sukcesu.
Zostań, jak nikt mnie znasz, przecież dobrze wiesz - boję się być sam. „Zostań”
Inne najlepsze krążki roku, które opisywałam w poprzednich częściach cyklu:
Mikromusic – „Matki i żony” - najlepszy alternatywny album roku!
Marcelina – „Gonić burzę” - energiczna, rockowa płyta.
Daniel Bloom – „Lovely Fear” - elektronika z gwiazdami!
Smolik/Kev Fox – „Smolik/Kev Fox” - piękna, wzruszająca płyta, stworzona przez duet doświadczonych muzyków.
Zeus – „Jest super” - pozytywny hip-hop.
Bokka – „Don’t kiss and tell” - muzycy w maskach po raz kolejny zachwycili swoim nowatorskim podejściem do muzyki alternatywnej.
Dawid Podsiadło – „Annoyance And Disappointment” - wokalista Curly Heads stworzył świetny krążek z energicznym singlem „W dobra stronę”.
Piotr Rogucki – „J. P. Śliwa” - lider Comy w zupełnie innej, „dramatycznej” odsłonie.
Pablopavo, Ania Iwanek, Praczas – „Wir” - polska płyta w mroźnym, norweskim klimacie.
*W rankingu brałam pod uwagę fizycznie wydane albumy w 2015 r., a nie datę publikacji singli w sieci.