W jaki sposób świat nami manipuluje?

żurnalista

Trzy osoby wcale (nie)boskie: Magda (NIE Magdalena), Marianna i Mangie (dla znajomych). Skończyła studiować dziennikarstwo radiowe, animuje, recytuje oraz imprezuje z dziećmi w wieku przedszkolnym. Namiętnie czyta nowości na rynku wydawniczym i chadza do teatru. Oprócz pracy w projekcie „Today” próbuje wydłużyć swoją dobę o parę dodatkowych godzin oraz uniezależnić się od kawy. Nie słodzi, więc nie miesza. Ma skłonności do nierzeczywistości.

 4 min. czytania
 0
 5
 2 grudnia 2015
fot. pixabay.com
Jednym zdaniem: Przykłady manipulacji z którymi potykamy się na co dzień i kilka porad jak się przed nimi bronić.

Jakie czynniki wpływają na nasze zachowanie? Co sprawia, że mamy ochotę kupić daną rzecz albo zmienić nagle własne zdanie na jakiś temat? Oto techniki manipulacji, z którymi spotykamy się niemal na każdym kroku.

Wywieranie wpływu, perswazja, hipnotyczny marketing, manipulacja – wszystkie te pojęcia łączy jedno: mają za zadanie coś w nas zmienić, do czegoś zmusić czy zasugerować, abyśmy postępowali zgodnie z czyimiś wskazówkami.

Natłok informacji, które do nas docierają, sprawia, że ulegamy różnym manipulacjom. Na ogół nie rozmyślamy, czy ktoś chce w jakiś sposób wywrzeć na nas wpływ, a przecież w ciągu dnia spotykamy się z różnymi formami manipulacji. Nieświadomi, że tak się dzieje, często podejmujemy decyzje, które znacząco mogą wpływać na nasze życie.

Poniżej znajdziecie kilka technik, którymi posługują się otaczający nas ludzie, media czy nawet my sami.

Symbol autorytetu

Przykłady? Herbatki odchudzające z wizerunkiem dietetyków, o których Internet nigdy nie słyszał. Zdjęcie owej osoby ściągnięte jest ze stron z darmowymi fotografiami, ale my i tak się na to nabieramy i kupujemy produkt, bo „ekspert poleca”.

Współczucie

Często tym „trikiem” posługują się pomysłodawcy reklam, którzy chcą np. zwiększyć dochody jakieś fundacji dobroczynnej.Kadr prezentujący chore dziecko trzymające tabliczkę z napisem „Pomóż mi” czy zaniedbane zwierzę w klatce, wywołują w nas uczucie empatii i tym samym chęć niesienia pomocy. Dodana do przekazu odpowiednia muzyka także ma za zadanie wzbudzić w nas emocje, które „zaplanowali” wcześniej reżyserzy.

Poczucie winy

fot.pixabay.com

Nie masz czasu dla swojej rodziny? Jaka z ciebie zła matka! Ale jest wyjście z tej sytuacji! Kup nasz superodkurzacz, który niemal sam posprząta za Ciebie dom, a Ty będziesz miała więcej czasu dla swojej pociechy. Taaaaaa....

Powoływanie się na siebie samego lub na bliską osobę

Nasi znajomi często są reprezentantami różnych sieci kosmetycznych typu Avon czy Oriflame. Polecają nam produkty, bo „ja sama to kupiłam i sprawdziło się” lub „kupiłam to mojej mamie i była zachwycona”. Trudno jest odmówić osobom, które znamy i one doskonale o tym wiedzą.

„Złote interesy”

Chyba niemal każdy z nas słyszał o tzw. piramidach finansowych. Ludzie, którzy próbują wciągnąć nas w ten biznes, obiecują złote góry i cuda na kiju, ale nie wspominają, że zysków z tej działalności raczej nie będziemy mieć żadnych. Używają mądrych, wyszukanych słów, podają wielkie sumy, które rzekomo zarobimy. Człowiek zawsze chce jak najwięcej osiągnąć i często wierzy w te „okazje”, które mają mu przynieść wielkie zyski. „Jeśli chcesz być bogaty, to zrób tak samo jak ja” – podjudzają ludzie. A my co? Ślepo w to brniemy.

Sale

fot. pixabay.com

Jedna z chyba bardziej znanych i popularnych manipulacji. Wiemy o niej niemal wszyscy, ale także niemal wszyscy dajemy się raz za razem łapać w jej sidła. Dlaczego? Bo nawet minimalne obniżenie ceny produktu budzi w nas poczucie, że jesteśmy bardzo oszczędni, a to z kolei usprawiedliwia nasz nawet najmniej potrzebny zakup.

Nie bądź gorszy od innych!

Czasem reklamodawcy subtelnie, aczkolwiek wyraźnie dają nam do zrozumienia, że jeśli nie kupimy danego produktu, to będziemy gorsi. No bo jak? Tylko „niższa warstwa społeczna” nie może pozwolić sobie na tego mopa, ale Ty? No zobacz, Twoja sąsiadka już go ma!

Najbardziej podatni na manipulację jesteśmy wtedy, kiedy brakuje nam asertywności, boimy się wyrazić własne zdanie, pokazać nasz sprzeciw w jakieś sprawie.

Asertywność jednocześnie, jak myślą niektóre osoby, nie jest ignorowaniem uczuć innych, ale umiejętnością dążenia do własnych celów. Cecha ta także sprawia, że osoba, która ją ma, nie jest łatwym celem do zmanipulowania i jest w stanie obronić się przed negatywnymi naciskami ze strony otoczenia.

Innymi cechami, którymi charakteryzują się osoby podatne na zmanipulowanie, są zakompleksienie, niskie poczucie własnej wartości, nieśmiałość. Tacy ludzie poszukują w innych osobach potwierdzenia siebie samych. Także ktoś o niskim poziomie wiedzy, małym doświadczeniu życiowym czy taki, który nie widzi swojego miejsca w życiu, może ulegać naciskom innych osób.

Warto znać niektóre z technik manipulacji, ale co ważniejsze: stać się bardziej asertywnym i pewniejszym siebie. To umiejętności trudne do opanowania, ale rezultaty mogą okazać się bardzo owocne.

Udostępnij na  (5)Skomentuj